Jdi na obsah Jdi na menu
 


§ 18.7.3 Rozvod - Nepatřičnost

Pokud muž nebo žena podá žádost o rozvod, musí prokázat že se jeho manželka nebo její manžel dopustila nebo dopustil עֶרְוַת דָּבָר nepatřičnosti.  
Jinými slovy musí mít k rozvodu pádný důvod a svou žádost o rozvod náboženskému soudu
בֵּית דִּין přesvědčivě zdůvodnit.
Podle učenců je
עֶרְוַת דָּבָר nepatřičnost závažná fyzická nebo charakterová vada a s ní spojené závadné jednání partnera, kterou nebo které strana žádající o rozvod nemůže tolerovat.
Každou žádost o rozvod musí důkladně posoudit náboženský soud béjt dín
בֵּית דִּין.
Náboženský soud béjt dín
בֵּית דִּין musí prověřit, že strana podávající žádost o rozvod předložila objektivní důvody pro rozvod, a zabránit tomu, aby strana žádající o rozvod nepředložila nepravdivé důvody nebo aby závažnost důvodů výrazně nezveličila. 
Příkladem 
עֶרְוַת דָּבָר nepatřičnosti - závadného jednání, a tedy i oprávněným důvodem rozvodu je například to, když jeden z manželů nedodržuje zákony rituální čistoty potravin.
Příkladem nepatřičnosti a oprávněným důvodem rozvodu je i to, když se manžel nestará o svou manželku.
Příkladem 
עֶרְוַת דָּבָר nepatřičnosti - závažné fyzické vady, a tedy i oprávněným důvodem rozvodu je například těžká nevyléčitelná nemoc. 
Dalším příkladem 
עֶרְוַת דָּבָר nepatřičnosti a oprávněným důvodem rozvodu je například chronický silný zápach z úst.
Existují případy, kdy rozvedená žena nemá nárok na vrácení druhé (kupní) ceny za nevěstu, tj. druhého
מֹהַר.
Je tomu tak například v případě, že žena manželovi zatajila závažnou fyzickou vadu, kterou měla již před svatbou.
Pokud se ale závažná fyzická vada objevila až po svatbě, žena na vrácení druhé (kupní) ceny za nevěstu, tj. druhého
מֹהַר nárok má.
Pokud začne se manželka začne po svatbě chovat nějakým závadným způsobem, ztratí nárok na vrácení druhé (kupní) ceny za nevěstu, tj. druhého
מֹהַר.
Pokud se ale manželka chovala závadným způsobem již před svatbou a manžel o jejím závadném jednání před svatbou věděl, žena na vrácení druhé (kupní) ceny za nevěstu, tj. druhého
מֹהַר nárok má.

 

Pokud podá žádost o rozvod manželka a její manžel s rozvodem souhlasí, nemusí náboženský soud béjt dín בֵּית דִּין posuzovat oprávněnost důvodů rozvodu. *

 

* Stejně tak není důvod, aby náboženský soud posuzoval oprávněnost důvodu rozvodu v případě, že návrh podal manžel a manželka žádost o rozvod nerozporuje. Stává se, že se manželé sice na dohodnou na rozvodu, ne však na vrácení druhé (kupní) ceny za nevěstu, tj. druhého מֹהַר. O vrácení či nevrácení druhé (kupní) ceny za nevěstu pak musí rozhodnout náboženský soud béjt dín בֵּית דִּין.