Jdi na obsah Jdi na menu
 


§ 16.16.4 Nečistota mrtvoly - očista

Rituální očistu nečistoty typu טֻמְאָת מֵת je nezbytné vykonat následujícím způsobem:

1) Třetího dne rituální nečistoty se rituálně nečistá osoba musí nechat postříkat od rituálně čisté osoby popelem z červené jalovice פָּרָה אֲדֻמָּה rozpuštěným ve vodě, neboť je psáno: Třetího a sedmého dne postříká čistý nečistého, a tak jej sedmého dne očistí. Dotyčný pak vypere svůj oděv, omyje se vodou, a večer bude čistý. (4M 19:19) 
Přípravu roztoku popisuje Tóra ve verších: Toto je ustanovení zákona, jež přikázal
יהוה: Řekni synům Izraele, ať k tobě přivedou červenou jalovici bez vady, na níž není poskvrny a na niž dosud nebylo vloženo jho. Dáte ji knězi Eleazarovi; ten ji odvede ven za tábor, kde bude v jeho přítomnosti zabita. Kněz Eleazar pak prstem nabere trochu krve a tou krví sedmkrát stříkne směrem ke Stanu setkávání. Jalovice pak bude před jeho očima spálena; spálí se její kůže, maso, krev i výkaly. Potom kněz vezme cedrové dřevo, yzop a šarlatovou látku a hodí to do ohně, v němž se pálí ta jalovice. Kněz si pak vypere oděv, omyje si tělo vodou a teprve potom vejde do tábora. Až do večera však bude nečistý. Rovněž ten, kdo jalovici spálil, si vypere oděv ve vodě a omyje si tělo vodou. Až do večera však bude nečistý. Někdo čistý zatím nabere popel té jalovice a uloží jej na čisté místo za táborem; tam bude pro izraelskou obec uchován k přípravě očistné vody. Je to oběť za hřích. Rovněž ten, kdo sbíral popel té jalovice, si vypere oděv. Až do večera však bude nečistý. (4M 19:2-10)

2) Sedmého dne rituální nečistoty se rituálně nečistá osoba musí nechat postříkat od rituálně čisté osoby popelem z červené jalovice rozpuštěným ve vodě, neboť je psáno: Třetího a sedmého dne postříká čistý nečistého, a tak jej sedmého dne očistí. Dotyčný pak vypere svůj oděv, omyje se vodou, a večer bude čistý. (4M 19:19)

3) Sedmého dne rituální nečistoty si rituálně nečistá osoba musí večer omýt celé tělo vodou a vyprat si oděv, neboť je psáno: Třetího a sedmého dne postříká čistý nečistého, a tak jej sedmého dne očistí. Dotyčný pak vypere svůj oděv, omyje se vodou, a večer bude čistý. (4M 19:19)

Podle talmudistické halachy neslouží popel červené jalovice pouze k očistě nečistoty typu טֻמְאָת מֵת. Rabíni talmudistů věří, že popel z červené jalovice slouží i k očistě osoby, která se dotkla osoby rituálně nečisté nečistotou typu טֻמְאָת מֵת.
Rabíni talmudistů se ale v tomto případě mýlí, neboť podle Tóry se osoba, která se dotkne osoby rituálně nečisté nečistotou typu
טֻמְאָת מֵת rituálně nečistou pouze jeden den, neboť je psáno: Čehokoli se nečistý dotkne, bude nečisté, a kdokoli se toho dotkne, bude nečistý až do večera. (4M 19:22)
Karaimští učenci na základě výše uvedeného verše zastávají názor, že osoba, která se dotkla osoby rituálně nečisté nečistotou typu
טֻמְאָת מֵת očistí svou jednodenní rituální nečistotu omytím celého těla.
Osoba, která přišla do kontaktu s popelem červené jalovice je rituálně nečistou také pouze jeden den.